Muğamlar xalqımızın
lap qədim zamanlarda yaratdığı gözəl
musiqi nümunələridir. Bu qiymətli nümunələri
qoruyub saxlamaq lazımdır. Ancaq, unutmayın
ki, təkcə muğamlara valeh olmaqla kifayətlənmək
olmaz. Mədəniyyətimiz gündən-günə
inkişaf edir. Qabaqcıl sovet milli musiqisini, eləcə
də klassik dünya musiqisini bu gün xalqımız
sevə-sevə dinləyir. Musiqimiz başqa xalqların
musiqi mədəniyyətinə yaxınlaşdıqca
daha zəngin olur.
Yeddi əsas muğam vardır. Bunlar: "Rast", "Bayatı-Şiraz",
"Segah" "Şüştər", "Şur", "Çahargah"
və "Hümayun"dur.
Azərbaycan musiqisində muğam sözü
əslində iki mənada işlənilir. Muğamat
dedikdə, biz hər şeydən əvvəl
çalınan musiqinin hansı dəstgah kökündə
olduğunu nəzərdə tuturuq. Çünki,
elə bir mahnı, oyun havası, aşıq
mahnısı yoxdur ki, o, müəyyən bir
muğam kökünə əsaslanmasın.
Bütün sovet uşaqlarının çox
sevdiyi "Cücələrim" mahnısına nəzər
salaq. Bu mahnı, gümrahlıq, sevinc duyğusunu
yaxşı tərənnnüm edən "Rast muğamı
kökündə bəstələnmişdir.
Bəstəkar Səid Rüstəmovun XVIII əsrin
xalq aşığı Qurbanın lirik şeri
əsasında bəstələdiyi "Bənövşə"
mahnısı isə "Şüştər" muğamı
kökündə bəstələnmişdir.
İndi gəlin, Qəmbər Hüseynlinin "Cücələrim"
mahnısı ilə, Səid Rüstəmovun
"Bənövşə" mahnısının daxili
inkişaflarını müqayisə edək.
Belə etdikdə iki müxtəlif muğam kökündə
yazılmış bu mahnıların musiqi quruluşunda
həm ümumi, həm də bir-birindən fərqli
cəhətlər olduğunu görərik. Bu
iki mahnının musiqi quruluşunda olan ümumi
cəhət nədən ibarətdir? Bu, ondan
ibarətdir ki, hər iki bəstəkar mahnının
daha maraqlı səslənməsi üçün,
onun əsas kökündə uzun-uzadı dayanmırlar.
Çünki, onlar bilirlər ki, əgər musiqi
əsəri həmişə eyni kökü
təmsil edərək öz yerində sayarsa,
dinləyicini darıxdırar.
* * *
"Cücələrim" mahnısında xor "Rast"
kökündə oxuyur. Amma sonradan, solonu ifa edən
"Rast" muğamının tərkibində olan
"Vilayəti" şöbəsi kökü əsasında
bəstələnmiş hissəyə verir. Əgər
bəstəkar bu solo hissəsini də xorun oxuduğu
"Rast" kökündə bəstələsəydi,
mahnı yeknəsəq və maraqsız olardı.
Lakin, əsil kökdən bir qədər uzaqlaşıb,
sonra yenə də əvvəlki kökə qayıtdıqda
mahnı xeyli şirinləşir.
Bəs Səid Rüstəmovun "Bənövşə"
mahnısında necə? Bu mahnıda da əsas
kökdən uzaqlaşmağa meyl varmı? Bəli,
var! Elə bu iki mahnının musiqi quruluşunda
olan ümumi cəhət də bundan ibarətdir.
Bu mahnılar arasındakı fərq nədən
ibarətdir?
Səid Rustəmov "Şüştər" kökündə
olan mahnının ikinci hissəsini tamamilə
başqa muğam kökündə - "Segah" kökündə
nəql edir.
"Cücələrim" mahnısında isə eyni
muğam kökü daxilində qalaraq, yalnız
haman muğamın tərkibində olan başqa
şö'bəyə keçilir.
Hər bir musiqi əsərini dinlədikdə
onun hansı muğam kokündə bəstələndiyi
və əsərin daxilində hansı şöbələrə
keçildiyini təyin etmək o qədər də
asan deyildir.
XIX əsrin məşhur tarzəni Sadıqcan
Əsəd oğlu tara 6 sim əlavə etmiş,
beləliklə muğamların və xalq mahnılarının
ifasını xeyli şirinləşdirmişdir.
Bunun üçün muğamata yaxşı bələd
olmaq lazımdır.
Muğam ikinci mənada isə xanəndələrimizin
müəyyən şer, daha doğrusu qəzəl
əsasında, sazəndələrin müşayiəti
ilə oxuduqları iri həcmli xalq musiqi əsəridir.
Belə əsərlərin tərkibinə sazəndələrin
çaldığı "Daraməd" hissəsindən
sonra başlanan əsil muğam, bu muğamın
ayrı-ayrı şöbələri arasındakı
təsniflər, rənglər daxildir.
Beləliklə, muğam çox hissəli musiqi
əsəridir. Muğam uzun illər boyu dəyişir,
inkişaf edir. Lakin onun birinci mənada işlənən
kökü çox uzun illər öz tərkibini
dəyişmir.
“Azərbaycan pioneri”, 21, 24 fevral 1961 |
Operada müasirlik və
sənətkarlıq məsələsini müzakirə
edirik
Opera - musiqi sənətinin iri formalı janrları
içərisində ən mürəkkəb
və bununla bərabər dinləyicilər tərəfindən
öz qavranışı, mənimsənilməsi
etibarilə ən demokratik növdür. Opera
- zamanın intonasiya quruluşunu ən həssas
bir barometr kimi (B. Asafiyev) özündə əks
etdirən sənət nümunəsidir. Opera
- ictimai həyatın emosional nəbzini yaxşı
duyan, insan əhval-ruhiyyəsində oyanan müxtəlif
təəssürat və həyəcanı,
eləcə də, dövrün qabaqcıl ideyalarını
bədii tərzdə ifadə və tərənnüm
edən musiqili-dramatik teatr janrıdır. Öz
tərkibində ədəbiyyat (dramatik məzmun
və şer) və incəsənətin (rəssamlıq,
xoreoqrafiya və sairə) müxtəlif növlərini
üzvi surətdə birləşdirən opera
tamaşası sintetik bir sənətdir.
Bu qədər geniş bədii ifadə vasitəsinə,
bu qədər zəngin təsir qüvvəsinə
malik olduğundandır ki, hazırda dinləyici
tamaşaçılarımız mövzusu sovet
cəmiyyətinin rəngarəng və çoxcəhətli
həyatından alınmış və adamlarımızın
zəngin mənəvi aləmini doğru və
həqiqi şəkildə əks etdirən yaxşı
opera əsərlərini səbirsizliklə gözləyirlər.
Müasir opera əsərinin mahiyyəti, onun
kompozisiyası, ifadə qaydaları ilə əlaqədar
olaraq, bir çox prinsipial məsələlər
hazırda musiqi ictimaiyyətimizi çox maraqlandırır.
Bu məsələlər ətrafında aparılan
mübahisələr bir çox ziddiyyətli fikirlərin
də irəli sürülməsinə səbəb
olur.
Müasir opera dedikdə, dinləyici istəyir
ki, tamaşa etdiyi əsərdə, hər şeydən
əvvəl, zamanın qabaqcıl ideyaları
bədii surətdə tərənnüm edilsin.
Dinləyici gözləyir ki, sovet adamlarının
mənalı həyatı, güzəranı,
arzusu, sevinci, dərin hissiyatı, onun kommunizm
qurmaq uğrundakı mübarizəsi müasir
opera əsərində parlaq boyalarla səslənsin.
Nəhayət, dinləyici istəyir ki, xalqın
musiqi mühitində səslənən, Vətənimizin
musiqi həyatını əhatə edən təranələr,
yeni musiqi formaları və janrlar - zamanın
musiqi intonasiyası müasir opera əsərlərində
öz əksini tapsın.
Biz sənətdə məzmun ilə formanın
vəhdət təşkil etməsini və bir-biri
ilə üzvi surətdə bağlı olmasını
labüd hesab edirik. Deməli, müasir opera əsərinin
yeni məzmunu üçün də yeni formalar
axtarıb tapmaq lazımdır.
Bu il yanvar ayında Azərbaycan yazıçılarının,
Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqı,
Opera və balet teatrının opera sənəti
və müasir mövzu məsələsinə
həsr edilmiş birgə yığıncağında
mən öz çıxışımda qeyd etmişdim
ki, mövzusu müasir həyatdan alınmış
operaların forması barədə ayrıca
fikirləşmək lazımdır. Madam ki, məzmun
yenidir o, mütləq özünün yeni formasını
da tapmalıdır. Biz müasir mövzuda yazılacaq
əsərləri köhnə qəliblərə
sığışdıra bilmərik.
Operada müasirlik və sənətkarlıq
məsələsi ilə əlaqədar olaraq
qəzetdə açılan müzakirədə
iştirak edən musiqişünas Elmira Abbasova
da bu fikri müdafiə edərək yazır
ki, yeni həyati məzmun köhnə formaların
çərçivəsinə daha sığmır.
Deməli, bu formalar dəyişməlidir.
Bu mülahizə son zamanlar bəstəkarlar arasında
çox intişar tapmışdır və bəziləri
hətta iddia edirlər ki, ənənəvi formaları
büsbütün kökündən dəyişdirib,
əvəzində tamamilə (hələlik heç
kəsə məlum və aydın olmayan) yeni
formalar yaratmaq lazımdır. Beləliklə,
bu işdə müəyyən bir ifrat və
əyinti meyli duyulur ki, bu da çox pis nəticələnə
bilər. Yəni, bu qədər yeni forma aludəçiliyi
bizi, nəhayət, formalizmə gətirib çıxara
bilər.
Bizcə, müasir operanın nəql edəcəyi
yeni məzmun ilə əlaqədar olaraq, onun
formasının da yeniləşdirilməsi tələbini
irəli sürdükdə, heç də opera
formasının sabit cəhətlərinə
etinasızlıq göstərmək olmaz. Opera
sənəti öz inkişaf tarixində bir neçə
dəfə böyük islahata məruz qalmışdır.
Halbuki bəzi ümumi və sabit cəhətlər
heç bir vaxt heç kəs tərəfindən
nəzərdən qaçırılmamışdır.
Bu sabit cəhətlərdən birincisi xalq musiqi
təfəkkürünə etinasızlığa
qətiyyən yol verməmək prinsipidir. Müzakirə
iştirakçılarının da dediyi kimi,
Azərbaycan opera sənətinin banisi Üzeyir
Hacıbəyovun istər birinci opera əsəri
"Leyli və Məcnun"un, istərsə də son
opera əsəri "Koroğlu"nun bədii qüdrəti
onun, xalq musiqi təfəkkürünün nailiyyətlərindən
geniş istifadə etməsində, xalqın
həyatı ilə sıx əlaqəsindədir.
Həm də geniş dinləyici kütlələri
üçün yaradılan opera əsərlərinin
məzmunu ilə yanaşı, formasının
da inkişafında müəyyən bir dialektik
uyğunluq həmişə olmuş və olacaqdır.
Ona görə də təbii surətdə gedən
bu inkişaf prosesini ənənəvi formaları
tamamilə inkar etmək yolu ilə tələsdirməyə,
sürətləndirməyə ehtiyac yoxdur.
Tarix göstərir ki, opera sənətinin ayrı-ayrı
inkişaf mərhələlərində bu janr
üzrə daim müəyyən islahat və
forma yeniliyi prosesi ardıcıl surətdə
davam etmişdir. Azərbaycan opera sənətində
də "Əsli və Kərəm", "Aşıq
Qərib" operalarından sonra "Şah İsmayıl"
öz forması etibarilə yeni tipli opera idi.
Burada reçitativlərin çoxu simfonik orkestrin
müşayiəti ilə ifa edilirdi. "Şah
İsmayıl"dan sonra gələn opera əsərləri
isə (həmin müəllifin "Nərgiz" operası
başda olmaqla) tamamilə yeni bir aləmdir.
Opera sahəsində çalışan sovet bəstəkarlarının
yaradıcılıq təcrübəsi göstərir
ki, sovet operasının inkişafı işindəki
əsil çətinliklər bəstəkarların
musiqi sənətinin küll halında əsasını
təşkil edən melodiyaya az əhəmiyyət
vermələrindən irəli gəlir. Burasını
birdəfəlik bilmək lazımdır ki, yaxşı
melodiyasız, yaxşı yadda qalan havasız
opera yaratmaq mümkün deyildir.
İnsan avazının canlı intonasiyası
hər bir opera əsərinin ən qüdrətli
ifadə vasitəsi olmalıdır. Çünki
opera əsəri, hər şeydən əvvəl,
insan həyatından, insanın həyəcanından,
arzu və əməllərindən bəhs edən
musiqi əsəridir. Operada insan hissiyyatını
və duyğularını açıb göstərmək
üçün ən təbii ifadə vasitəsi
isə yenə də "dünyanın ən güclü
və ən qiymətli musiqi aləti olan" (N.
Çernışevski) insan avazı, insan səsidir.
Təsadüfi deyildir ki, "Koroğlu" operasının
müəllifi özünün ən gözəl
və daha çox ürəyə yatan melodiyalarını,
tutarlı ariyalarını əsərin məhz
müsbət qəhrəmanlarına vermişdir.
Koroğlunun, Nigarın oxuduğu mahnılar və
ariyalar öz melodik təravəti etibarilə,
şübhəsiz ki, Həsən xan və ya
xanəndə qızın oxuduğu parçalardan
daha gözəl, xoşagələn və üstündür.
Hökmdarlar məclisində oxuyan xanəndə
qız obrazı isə "Koroğlu"dan sonra bəzi
başqa operalara da daxil edilmişdir ki, bu da adi
epiqonluqdur.
Opera əsərinin musiqi mətnini müəllifin
daha əvvəl yazıb intişar etdirdiyi və
dinləyicilərə yaxşı məlum olan
köhnə mahnılarla "zənginləşdirmək"
məsələsi də bizi düşündürməlidir.
Bəzi musiqişünas yoldaşlar ayrı-ayrı
tarixi faktlara əsaslanaraq (guya klassik bəstəkarlar
da, münasib hallarda, yeni əsərdə öz
köhnə əsərlərindən istifadə
etmişlər) bəstəkarlarımızı
bu "yüngül müqavimət" yoluna çağırırlar.
Lakin, quyuya su tökməklə quyunu sulu etmək
mümkün olmadığı kimi, opera əsərinin
müsbət qəhrəmanları da əvvəlcədən
musiqi obrazı səlis, ifadə vasitəsi aydın,
yaxşı melodik ariyalardan məhrum edilmişlərsə,
onları sonradan dadlı mahnılarla şirinləşdirmək
çətindir. O ki, qaldı ayrı-ayrı tarixi
faktlara, o zaman belə bir faktı da nəzərə
almaq pis olmazdı: məşhur italyan bəstəkarı
C. Verdi "Riqoletto" operası ilk dəfə tamaşaya
hazırlandığı zaman əsərin qəhrəmanı
Hersoqun son pərdədə oxuyacağı mahnını
("Gözəllər qəlbi") teatra gətirib
təhvil verməkdən müxtəlif bəhanələrlə
boyun qaçırırdı. Məlumdur ki, müəllif
bu mahnını premyeradan bir gün əvvəl
gətirib teatra vermişdir. Çünki o, istəmirdi
ki, mahnı, əsər səhnədə hələ
göstərilməmişkən xalq arasında
yayılmış olsun.
Azərbaycan sovet bəstəkarları son zamanlar
opera yaradıcılığı işində
çox fəal çalışırlar. Opera və
balet teatrının yaradıcı kollektivi ilə
bəstəkarlar və libretto yazanlar arasında
sıx yaradıcılıq ünsiyyəti, dostluğu
bərpa edilmişdir. Bu, fərəhləndirici
bir haldır.
Teatrın bədii sovetində tez-tez yeni librettolar
oxunub müzakirə edilir, yeni-yeni opera və
balet əsərlərinin musiqisi dinlənilir.
Xüsusən, opera və balet teatrının
işlərini yaxşılaşdırmaq haqqında
Azərbaycan Kommunist partiyası Mərkəzi
Komitəsinin 2 dekabr 1960-cı il tarixli qərarı
yeni orijinal opera və balet əsərlərinin
yaradılması işinə böyük bir
təkan verən, müəlliflərin həvəsini
artıran, onlara geniş yaradıcılıq
imkanı yaradan qiymətli bir sənəddir.
Partiyamızın Mərkəzi Komitəsi zəmanəmizin
tərəqqipərvər ideyalarının,
həyatımızın əzəmətli hadisələrinin,
işgüzar və bacarıqlı sovet adamlarının
dolğun simalarının yeni opera əsərlərində
səslənməsini bəstəkar və dramaturqlarımızın
qarşısında ən vacib və şərəfli
bir vəzifə kimi qoymuşdur. Sovet ədəbiyyatı
və incəsənətinin bütün başqa
janrları kimi, opera da sovet adamına xas olan böyük
humanist idealları tərənnüm etməkdə,
müsbət qəhrəmanların mətin surətini
yaratmaqda mədəni inkişafımıza böyük
xidmətlər göstərməyə qadirdir.
Bu sahədə çalışmaq, sənətimizə
xidmət etmək istedadlı bəstəkarlarımızın
şərəfli vəzifəsidir.
"Ədəbiyyat və incəsənət", 08
iyul 1961 |