|
|
|
ORKESTRİN QƏLƏBƏSİ
|
Üzeyir Hacıbəyov
adına Azərbaycan Dövlət simfonik orkestri
bədii kollektivlərin Ümumittifaq baxışında
laureat adına layiq görülmüş və
birinci dərəcəli diplom ilə təltif
olunmuşdur.
Azəri musiqi mədəniyyətinin inkişafında
mühüm rol oynayan, xüsusən azəri
sovet bəstəkarlarının oratoriya və
kantata kimi vokal-instrumental əsərlərinin,
simfoniyalarının səslənməsini təmin
edən bu şöhrətli və əməkdar
kollektivin aldığı yüksək mükafat
onun sənət aləmində göstərdiyi
hünərin, respublikamızda simfonik musiqinin
təbliği yolunda çəkdiyi böyük
zəhmətin səmərəli, faydalı,
lazımlı və son dərəcə qiymətli
olduğunu bir daha sübut edir.
Orkestrin bu günkü nailiyyətləri azəri
musiqisevərlərini ürəkdən şadlandırır.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycanda
simfonik musiqi konsertləri tarixinin musiqişünaslarımız
tərəfindən lazımi dərəcədə
öyrənilib işlənilməməsi əlbəttə,
yaxşı hal deyildir və bizə ağır
gəlir. Çünki musiqi mədəniyyətimizin
bu sahəsinin tarixən dəqiq izlənməsi
simfonik musiqi konsertlərinin təşkili işində
hazırda qazandığımız böyük
nailiyyətləri daha aydın və qabarıq
şəkildə göstərmiş olar.
1931-1932-ci il teatr mövsümündə M.F.
Axundov adına Azərbaycan Dövlət Opera
və Balet Teatrında baş dirijor kimi görkəmli
sovet dirijorlarından A. V. Pavlov-Arbenin çalışırdı.
Onu da deyim ki, 20-30-cu illərdə opera və
balet teatrında rəsmi olaraq baş dirijor vəzifəsi
yox idi. Lakin buna baxmayaraq öz yüksək sənəti,
işgüzarlığı, təşkilatçılıq
bacarığı ilə dirijor həmkarlarından
fərqlənən L. Şteynberq, A. Pazovski, S.
Stolerman, A. Lüdmilin kimi mahir sənətkarlar
teatrımızda baş dirijor sayılırdılar.
Sonralar bu ustadlar SSRİ Böyük Teatrına
və Vətənimizin (SSRİ-nin - İ.Q.)
başqa teatrlarına dəvət olundular.
A. V. Pavlov-Arbenin də həmin zümrəyə
mənsub idi. 1931-ci ildə, həyatımda ilk
dəfə olaraq balet tamaşasına dirijorluq
etməyim münasibəti ilə o mənə
yadigar olaraq öz şəklini və 1906-cı
ildə Bakıda verdiyi simfonik konsertin proqramını
bağışladı. Budur, həmin proqram qarşımdadır.
"1906-cı il. Bakı İctimai Məclisi. Şənbə
günü, noyabrın 11-də qış mövsümünün
açılışı. Dirijor A. V. Pavlov-Arbeninin
rəhbərliyi ilə simfonik orkestrin Böyük
Konserti - Proqramlı musiqi gecəsi".
İki şöbədən ibarət həmin
konsertdə P. Çaykovskinin "Romeo və Cülyetta"
uvertüra-fantaziyası və R. Vaqnerin "Loenqrin"
operasına yazdığı müqəddimə
kimi samballı və mürəkkəb simfonik
əsərlərin səslənməsi göstərir
ki, orkestr heyəti professional ifaçılıq
cəhətdən nə qədər qüvvətli
imiş.
Bu proqramdan əlavə əlimizdə olan başqa
sənədlərdən də məlum olur ki,
hələ XIX əsrin axırlarında Bakıda
simfonik konsertlər (dirijorlar F. Parizek, Z. Şpaçek
və başqaları) təşkil olunmuşdur.
Lakin neft milyonçularının sədəqəsi
ilə təşkil edilən simfonik orkestrlərin
ömrü çox qısa olurdu. Nə şəhər
bələdiyyə idarəsi, nə də o zamankı
"Rusiya İmperator Musiqi Cəmiyyətinin Bakı
şöbəsi" simfonik orkestrin daimi yaşamasını
təmin üçün az da olsa maddi yardım
göstərmirdi.
Azərbaycanda müntəzəm olaraq simfonik
konsertlərin təşkili Sovet hakimiyyəti
qurulduqdan sonra mümkün oldu. Hələ iyirminci
illərdə, bilavasitə, Bakı Sovetinin himayəsi
altında indiki filarmoniyanın binasında təşkil
olunan simfonik konsertlərdə dünyanın
ən böyük dirijorları iştirak etmişlər.
O zaman simfonik orkestrin tərkibi əsas etibarı
ilə opera teatrının orkestr heyətindən
ibarət idi. Bəzən Moskva və Leninqrad
filarmoniyalarının simfonik orkestrləri üç
ay müddətinə Bakıya dəvət olunurdu.
1938-ci ildə Moskvada keçirilən Azərbaycan
incəsənəti ongünlüyündən
sonra Müslüm Maqomayev adına Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasında, bundan daha əvvəl
isə Azərbaycan Radio Verilişləri İdarəsində
simfonik orkestr təşkil olundu. Lakin bəzi
təşkilati səbəblərə görə
həmin orkestr öz fəaliyyətini dayandırdı.
Bu gün azəri professional musiqi məktəbinin
banisi böyük Üzeyir Hacıbəyovun adını
şərəflə daşıyan respublikanın
əməkdar kollektivi, Azərbaycan Dövlət
simfonik orkestri müstəqil bədii orqanizm olaraq
1944-cü ildə Tbilisidə keçirilmiş
Zaqafqaziya respublikalarının sovet musiqisi ongünlüyünə
ciddi hazırlıq zamanı yaranmışdır.
O vaxtdan bəri orkestr kollektivi öz ifaçılıq
məharətini artırmış, sənətkarlığını
cilalamış, xeyli inkişaf etmişdir. Bu
sahədə orkestrin bədii rəhbəri, istedadlı
dirijor Niyazinin əməyi xüsusilə qeyd
olunmalıdır. Orkestrin peşəkarlıq
sənətinin yüksəlməsi uğrunda
onun illərdən bəri çəkdiyi zəhmət
diqqətəlayiqdir. Niyazinin idarə etdiyi kollektiv
bu gün böyük yaradıcılıq nailiyyətləri
qazanmışdır.
Orkestrin repertuarı olduqca zəngindir. Burada biz
rus, Qərbi Avropa və sovet bəstəkarlarının
bir çox əsərlərini görürük.
Kollektivdə çalışan R. Əhmədov,
R. Əliverdibəyov, A. Qasımov, G. Krupkin, Ə.
İsgəndərov, F. Sadıqbəyov kimi konsertmeysterlər,
ustad ifaçılar orkestrin səlis səslənməsinə
böyük xidmət göstərirlər.
İstər Vətənimizin, istərsə də
xarici ölkələrin bir çox görkəmli
dirijorları orkestrlə vaxtaşırı konsertlər
verir. Ayrı-ayrı musiqi alətləri üzrə
ifaçılıqda şöhrət qazanmış
pianoçu S. Rixter, E. Gilels, V. Klibern, E. Beret, L.
Oborin, Y. Zak, Y. Flier, D. Oystrax, L. Koqan kimi sənətkarlar
bu kollektivin incə və zərif müşayiətindən
həmişə razı qalmışlar. Orkestr
konservatoriyamızda təhsil alan, musiqi alətlərində
çalan gəncləri də konsert çıxışlara
təşviq edir, həvəsləndirir. Konservatoriya
tələbələri orkestrə həmişə
minnətdardılar.
Orkestrin respublikamızın rayonlarına tez-tez
qastrol səfəri təqdirəlayiqdir. Pambıq
tarlalarında, kolxozlarda təşkil olunan simfonik
konsertlərin mədəni və tərbiyəvi
əhəmiyyətini xüsusi qeyd etmək lazımdır.
Musiqi ictimaiyyətimiz orkestrin yüksək mükafat
aldığına sevinir, bu münasibətlə
onu ürəkdən təbrik edir və bu istedadlı
kollektivə yeni-yeni yaradıcılıq nailiyyətləri
arzulayır.
“Ədəbiyyat və incəsənət”, 25
noyabr 1967 |
|
|
Çox zaman bir xalqın ilk opera əsəri
(ya da ilk opera əsərlərindən biri) həmin
ölkənin opera teatrı repertuarında nəinki
əzəmətli bir abidə kimi yüksələrək
əbədi olaraq yaşayır, hətta bəstəkarlıq
professnonalizmi cəhətindən özündən
daha bitkin və daha mütərəqqi sayıla
bilən, sonralar yazılmış bir çox
operaları "yarı yolda yorulmuş qoyub" öz
yolunu arxayınca davam etdirir.
Üzeyir Hacıbəyovun "Leyli və Məcnun"u
da belə operalardandır.
Dünya opera teatrları tarixində çox az
təsadüf edilən və olduqca nadir hallardan
biridir ki, bir əsər eyni şəhərdə
60 ilin ərzində hər teatr mövsümündə
müttəsil oynanılsın, həm də
başqa operalardan daha artıq tamaşaçı-dinləyici
cəlb etsin.
Təbiətin qanununa görə teatr artistləri,
dirijorları, rejissorları nəvbə ilə
sıradan çıxır, musiqiçiləri
qocalıb istirahətə gedir, dekorları köhnəlir,
əlbəsələri çox geyilməkdən
yırtılır, amma "Leyli və Məcnun"
operası həmişəcavan, həmişəyaşar
qalıb vüqarla yürüşünü
davam etdirir.
XIX əsrin ikinci yarısı və XX əsrin
əvvəlində Azərbaycanın ictimai həyatında
elm və fəlsəfə aləmində olduğu
kimi ədəbiyyat və incəsənət
sahələrində də müəyyən
tərəqqi və irəliləmə dövru
başlanmışdır.
Bu dövrdə ölkənin iqtisadi və mədəni
həyatındakı ümumi inkişafla əlaqədar
olaraq azəri ədəbiyyatında yaradılan
yeni janr - dramaturgiya və azəri milli teatrı
insan şəxsiyyətinin azadlığı
naminə mübarizə səsini ucaltmışdır.
Rus realist teatrının qüdrətli təsiri
altında inkişaf edən azəri milli teatrı
geniş ictimai təbəqələri bəşəriyyətin
qabaqcıl ideyalarına sövq etməkdə
idi. Azəri teatrının yolu Mirzə Fətəli
Axundov yaradıcılığındakı ana
xətti - həyata yaxınlaşmaq, həyatda
olan kəskin ictimai ziddiyyətləri, insanların
mənəvi aləmində müşahidə
olunan halları, xalqın arzu və əməllərini
əks və inkişaf etdirməkdən ibarət
idi.
XX əsrin əvvəllərində azəri
ziyalılarının müxtəlif ictimai dairələri
teatr məsələləri ətrafında öz
iddialarını irəli sürərək ideya
mübarizələrini davam etdirməkdə idilər.
Bu mübarizə - istər ayrı-ayrı qrupların
ictimai mövqeyindən irəli gələn repertuar
seçmək meyilləri, istər aktyor oyununun
üslubu, rejissor quruluşundakı traktovka məsələləri
ətrafında aparılır və sonra öz
əksini qəzet və jurnal səhifələrində
tapırdı. XIX əsrin ikinci yarısında
və XX əsrin əvvəllərində yeni
azəri ictimai təfəkkürü, ədəbiyyat
və teatrın inkişafı ilə yanaşı,
xalqın milli şüurunun formalaşması
və möhkəmlənməsi işinin ən
gözəl təzahürlərindən biri olan
azəri xalq, milli musiqi məktəbi də inkişaf
etməyə başlamışdı.
Şirəsini xalq musiqi yaradıcılığından
alan ilk azəri operası "Leyli və Məcnun",
- əslində demokratik sənət nümunəsi
olub möhkəm ictimai təməl üzərində
yaranmışdır.
Hazırda "muğam operaları" deyə adlandırdığımız
inqilabdan qabaq bəstələnmiş azəri
operalarının musiqi tərtibi, başqa xalqların
operalarından xeyli fərqlənir. Burada Üzeyir
Hacıbəyovun təbiri ilə desək "baş
vəzifə"ni orkestr əvəzinə tar ifa
edir. Başqa sayaq ola da bilməzdi. Çünki:
1) "Avropa operası formasında" opera əsəri
bəstələmək üçün müəllifin
nəzəri hazırlığı yox idi: "O
zaman mən - operanın muəllifi ancaq solfecionun
əsaslarını bilirdim (bunu seminariyada öyrənmişdim),
harmoniya, kontrapunkt, musiqi formaları, yeni, bəstəkarın
bilməli olduğu şeylər haqqında isə
heç bir təsəvvürüm yox idi" (Əsərləri,
II cild, s. 275); 2) Hərgah ümumi qayda tərzində
opera bəstələnmiş olsaydı da, onu
ifa edə biləcək aktyor kadrosu yox idi; 3)
Müəllif o zamankı dinləyici-tamaşaçının
mədəni səviyyəsi və qavrayış
qabiliyyəti ilə hesablaşmalı idi.
Azərbaycanda irticanın hücuma keçdiyi
1907-ci ilin sonu, 1908-ci ilin əvvəllərində
çarizmin amansız milli müstəmləkə
zülmü şəraitinə baxmayaraq Bakıda
ilk opera tamaşasının müvəffəqiyyətlə
oynanılması azəri xalqının mədəniyyət
tarixində şanlı bir qələbə səhifəsini
açmış oldu.
Dahi Füzulinin qüdrətli qələmi ilə
yazılmış faciəli hekayətin gözəl,
axıcı şerindəki musiqililik də operanın
müvəffəqiyyətini təmin edən
əsas amillərdən biri idi.
1939-cu ildə teatrımız ilk erməni opera
əsəri olan "Anuş" operasını azəri
dilində tamaşaya hazırlayırdı. Bu
münasibətlə müəllif Bakıya gəlmişdi.
Üzeyir Hacıbəyov onun şərəfinə
evində ziyafət düzəltmişdi. Mən
də "Anuş" operasının azəri dilinə
tərcüməçisi və tamaşanın
dirijoru kimi həmin ziyafətə dəvət
olunmuşdum. Armen Tiqranyan öz cavab nitqində
Üzeyirbəyə müraciətlə dedi:
"Möhtərəm böyük ustad! Sizin 1908-ci
ildə ilk dəfə oynanılan "Leyli və
Məcnun" operanızın böyük müvəffəqiyyəti
mənə də ilham verdi, məni həvəsə
saldı, mənə qüvvət gətirdi və
mən sizin sayənizdə ilk erməni operası
olan "Anuş" əsərimi bəstələməyə
başlayıb 1912-ci ildə Aleksandropolda (indiki
Leninakan (hal-hazırda Gümri - İ.Q.) həvəskar
artistlərin iştirakı ilə tamaşaya
qoya bildim. Eşq olsun sizə!"...
“Ədəbiyyat və incəsənət”, 20
yanvar 1968 |
|
|
|
|
|